معرفی تورهای داخلی و خارجی

در این وبلاگ با دیدنی های ایران و دیگر کشورها آشنا می شوید.

معرفی تورهای داخلی و خارجی

در این وبلاگ با دیدنی های ایران و دیگر کشورها آشنا می شوید.

معرفی دیدنی های ایران – گنجنامه همدان

جمعه, ۱ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۴۹ ق.ظ


گنجنامه همدان یکی از دیدنی های ایران است. این مجموعه تاریخی با همت سازمان های مربوطه علاوه بر دیدنی های تاریخی و مجموعه های تفریحی و توریستی در ان ساخته شده است، اکنون یکی از جاذبه های گردشگری همدان است. در ادامه به معرفی کامل این مجموعه زیبا می پردازیم.

گنجنامه همدان یکی از آثار زیبای دوران قدیم و ایران باستان است. سنگ‌نبشته‌های گنج‌نامه نوشتارهایی از دوران داریوش و خشایارشای هخامنشی است که بر دل یکی از صخره‌های کوه الوند در فاصله ۵ کیلومتری غرب همدان و در انتهای دره عباس‌آباد حکاکی شده‌است. کتیبه‌ها هر کدام در سه ستون ۲۰ سطری به زبان‌های پارسی باستان، عیلامی و بابلی نو نوشته شده‌اند. متن پارسی باستان در سمت چپ هر دو لوح جای گرفته‌است و پهنایی معادل ۱۱۵ سانتی متر دارد. متن عیلامی در وسط هر دو کتیبه نوشته شده و متن بابلی نو در ستون سوم قراردارد. این کتیبه‌ها از دیرباز نام‌های گوناگونی را بر خود گرفته‌است، تا سده ششم از جمله «سنگ نبشته – نبشت خدایان – دادمهان یا دادبهان – تنبابر -ینبابر-ببنایه- کتیبه‌های الوند – جنگ نامه و گنجنامه»خوانده میشده است. که دو نام «جنگ نامه و گنجنامه» در سده های اخیر مسطلح بوده است.[دکتر محمد معین با قید احتمال آن را به صورت اسم مرکب «بنیاد هرمز دادمهان»نیز نامیده است.

دیدنی های ایران – گنجنامه همدان

Ganjnameh tourana ir

در خصوص نام گذاری و همچنین در خصوص وجه تسمیه گنجنامه می‌توان این گونه بیان داشت که: گنجنامه در زبان پارسی به معنای حکایت و داستان گنج است و عموم مردم را تصور بر این بوده‌است که راز گنجی نهان را در این کتیبه‌ها نگاشته‌اند و به نظر می‌رسد واژه جنگ نامه نیز تحت تاثیر ذهنیتی که از جنگ و جنگاوری شاهان گذشته در سر مردم بوده، یاذبا جایگزینی عامیانه کلمه جنگ بجای گنج بوجود آمده باشد.

دیدنی های ایران – گنجنامه همدان

Ganjnameh tourana ir6

در باب موقعیت و مکان قرار گیری این سنگ ها می توان اینگونه ادامه داد که، موقعیت صخره(سنگ) خارا طوری است که روی سنگ نبشته ها درست به سوی مشرق است؛ فرو رفتگی ها به شکل مربع مستطیل به طول 2/9متر وعرض 1/9 متر و به گودی 30 سانتی متر است. این دو لوح تاریخی هر کدام به سه زبان پارسی قدیم ,بابلی و عیلامی قدیم نقر گردیده است. متن پارسی در سمت چپ هر یک از دو لوح مزبور نوشته شده و پهنای آن قریب به 1/15 است.متن بابلی در هر دو لوح در وسط نوشته شده و عرض آن کمتر از متن پارسی است و متن عیلامی در هر دو لوح در طرف راست قرار دارد و پهنای آن از متن بابلی هم کمتر است. لوح طرف چپ کمی بالاتر در سنگ کوه کنده شده بنام داریوش کبیر است و لوح سمت راست مختصری پایین واقع گشته بنام خشایارشا میباشد. هر یک از متنهای سه گانه در هرکدام از دو لوح مشتمل بر بیست سطر بوده ,مضمون هر دو کتیبه در هر سه متن یکی و مشترک است که به خط میخی نگاشته شده است. در اطراف دو لوح مزبور سوراخهای منظمی بر سنگ کوه دیده میشود که میرساند این دو نوشته تاریخی در عهد قدیم ظاهراً درها و پوش فلزی قرار داشته و آنهارا از گزند باد و باران و آفتاب و غیره حفظ مینموده است.

علاوه بر سنگ نوشته های گنجنامه، این مجموعه دارای جاذبه ای طبیعی نیز هست، آبشار گنجنامه. آبشارگنج نامه از چشمه سار ها و جویبار های کوه الوند سرچشمه میگیرد و در رود خانه پایین آبشار می ریزد.

دیدنی های ایران – گنجنامه همدان

Ganjnameh tourana ir2

دیدنی های ایران – گنجنامه همدان

Ganjnameh tourana ir3

علاوه بر این که در کنار کتیبه ها آبشاری نیز وجود دارد، در چند سال اخیر یک مجموعه توریستی نیز در این محل احداث شده است. مجموعه تفریحی، توریستی و ورزشی تله کابین گنجنامه همدان در میدان گنجنامه و در 5 کیلومتری شهر همدان و در مجاورت کتیبه‌های کهن و آبشار گنجنامه واقع شده است. آب و هوای مطبوع کوهستان، دره فرح بخش الوند و چشم انداز زیبای دشت میشان جذابیتی را پدید آورده که گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب می نماید.’ این پروژه عظیم تحولی در در گردشگری ایران است که تمامی امکانات یک گردشگر، اعم از تفریحی، ورزشی، اقامتی و حتی آموزشی را فراهم می کند. امکانات خاص هیجان انگیز ورزشی نظیر سکوی پرش بانجی جامپینگ، کابل پرواز تیرول، دیواره سنگ نوردی، پیست تریال، تعادل هوایی(رنجر)، سالن بولینگ، پیست اسکی، پیست سورتمه سواری و … به همراه امکانات و خدمات ویژه تفریحی شامل خط تله کابین ، کافی شاپ و رستوران‌های متنوع، شهربازی سرپوشیده، باغ گیاهان … و پارکینگ‌های روباز و سر پوشیده قابلیت حضور گردشگران را در بهترین شکل فراهم نموده است. این مکان همچون دربند، غار کرفتو و سایر دیدنی های ایران یکی از مراکز جذب گردشگر برای کشور عزیزمان ایران است.

دیدنی های ایران – گنجنامه همدان

Ganjnameh tourana ir5

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۰۱
شین الف

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی