معرفی تورهای داخلی و خارجی

در این وبلاگ با دیدنی های ایران و دیگر کشورها آشنا می شوید.

معرفی تورهای داخلی و خارجی

در این وبلاگ با دیدنی های ایران و دیگر کشورها آشنا می شوید.

معرفی ُتل‌تخت یا تخت مادر سلیمان

يكشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۴، ۰۵:۵۰ ب.ظ


در این متن به معرفی یکی از جاذبه های تاریخی ایران می پردازیم.  محوطه باستانی تل تخت با وسعتی در حدود 8000 متر مربع در منطقه باستانی پاسارگاد شیراز واقع شده است. تل تخت در فاصله 2300 متری شمال شرق آرامگاه کوروش قرار دارد. ارتفاع تختگاه از کف دشت50 متر است که پس از صاف کردن قسمتی از تپه، تختگاه را به صورت مصنوعی روی آن ایجاد کرده اند. جهت ساخت تختگاه از سنگهای زیادی استفاده شده که شامل دو گونه سنگ سفید مرمر نما و سنگ ماسه ای کبود رنگ است. دیواره بیرونی تختگاه از بیست ردیف سنگ آهکی بزرگ مرمر نما بنا شده و نمای تل تخت را تشکیل می دهد.

تور شیراز با ُتل‌تخت یا تخت مادر سلیمان

talle takht tourana ir

تل تخت در زمان ایران باستان به عنوان بنایی تشریفاتی و مذهبی مورد استفاده قرار می‌گرفت و پادشاهان هخامنشی از این بنا با ساخت دژ و برج و بارو حفاظت می‌کردند. در این دژ تالارهای ستون دار، انبار، اتاق‌ها و سکوهایی بزرگ وجود دارد که بخش عمده‌ای از این بناها در کاوشهای دیوید استروناخ در ۴۰ سال پیش کشف شده است. تل تخت یا دژ داریوش به تخت مادر سلیمان هم معروف است.

داریوش چهارمین پادشاه هخامنشی (با احتساب بردیای دروغین) که تخت جمشید را بنیان نهاد، در حاشیه بنای پاسارگاد، دژ تل تخت را بنیان گذاشت که این بنا در محدوده‌ای به وسعت دو هکتار سامان یافته است. داریوش بزرگ، چهارمین پادشاه هخامنشی پس ‌از به قدرت رسیدن علاوه بر احداث تخت ‌جمشید در مرودشت، برخی اقدامات نیز در پاسارگاد انجام می‌دهد که از آن‌ جمله تغییر کاربری بنای باستانی تُل‌تخت در شمال پاسارگاد از یک بنای تشریفاتی به دژی مستحکم با وسعت دو هکتار است. تُل‌تخت در مسیر راه باستانی مناطق مرکزی ایران با ناحیه فارس به عنوان نخستین ایستگاه در محل ورود به پارسه‌کده (ده پارسه یا همان پاسارگاد) و دره بلاغی بنا و سپس در دوره سلوکیان و حکومت محلی ناحیه فارس و دوره اسلامی مسکونی شد.

استحکامات مذکور معماری چهار دوره را به خود اختصاص داده است:

ساختارهای سنگی؛ عموماً مربوط به دوره اول هخامنشی.

ساختارهای خشتی؛ مربوط به دوره دوم هخامنشی.

ساختارهای خشتی و سنگی؛ مربوط به دوره سلوکی و اشکانی.

ساختاری خشتی، آجری و سنگی؛ مربوط به اواخر دوره ساسانی.

با تورانا همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد تور لحظه آخری شیراز، تور شیراز، جاذبه های گردشگری شیراز، هتل های شیراز و … به دست بیاورید. سفر خوشی را برای شما آرزومندیم

تور شیراز با ُتل‌تخت یا تخت مادر سلیمان

talle takht tourana ir 1

تور شیراز با ُتل‌تخت یا تخت مادر سلیمان

talle takht tourana ir 2

تور شیراز با ُتل‌تخت یا تخت مادر سلیمان

talle takht tourana ir 3

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۲۹
شین الف

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی